Na ez egy külön sztorit megér, mert ha kívülről
láttam volna magamat, akkor én is elgondolkoztam volna róla, hogy mesterséges
intelligenciára utal-e a barna hajam…
Az első ilyen megoldás akkor volt, amikor a
Versa-t kellett tankolni vinni, hogy ugye kapjak helyette egy navis, mint utóbb
kiderült Chevy-t. Szépen le is hajtottam annál a megállónál, ahol ki volt írva,
hogy gas – jelzem, itt kb. minden lehajtónál ki van írva. És Endike beáll
tankolni. Az ám, csak előtte nem ártott volna megnézni, melyik oldalon van a
nyitó – huh, micsoda szakszavakat használok - , ahol befolyatjuk a benzint. Mákom
volt, pont azon a helyen álltam meg, amelyik a közelebb volt a csőhöz.
Na és itt jön az érdekes része, én ugyanis a Bendegúzhoz és elődeihez vagyok
szokva, így hívjuk otthon a kicsi kocsinkat, és hát az nem hiperszuper, na, meg
nem is mai kakas. De amíg megy és nem hagy ott az út közepén, addig marad.
(mellesleg hagyott már ott az út közepén…, de nem én vagyok a döntéshozó ebben
a kérdésben)
Na, de ez a versa kicsit más kategória, értsd 2014-es, vagyis a
kulcson központi zár van, villog, ha bezárják, egy gombnyomással ki lehet
nyitni a csomagtartót, meg ilyen és ehhez hasonló extrák. A lényeg a lényeg,
nem volt olyan kis pöcök a tanksapkánál, amivel ki lehetett volna nyitni a
fedelét. Mert én ugye ahhoz vagyok szokva, az ilyen kis manuális megoldáshoz.
Míg körülnéztem, nyomkodtam, hogy hátha kicsit be kell nyomni és kipattan, de
hát semmi nem történt. Akkor Endi nagy levegőt vesz. Nézzük meg a kormány
körül, alatt, mellett. Hát körülbelül harmadik jól megnézésre – igen, rajtam
volt a kontaktlencsém – megtaláltam azt a pici gombot, amin egy benzinkút képe
volt, tudjátok, amivel otthon is jelzik, ha az van a közelben. Ami kb. így néz
ki, mint fent. Csak fekete fehérben.
Na azt megnyomtam, és láss csodát, szezám tárulj…
Legalább ezt sem kell többet keresgélni. Akkor ugye még fogalmam sem volt róla,
hogy ez hosszú távú együttműködés lesz J Akkor a következő akadály a benzinautomata volt. Ezt én hívom így, még anno
2007-ben láttam, hogy amerikai barátaink hogyan tankolnak ilyennel. Gyorsan
bedugják és kihúzzák a kártyájukat, bepötyögnek rajta valamit, tankolnak, enter
és vége. Legalábbis az anyósülésről ennyi jött le. Nagy naivan nekiállok,
bedugom a kártyát, gyorsan kihúzom, hogy le tudja olvasni – ja mert minden
leolvasó máshogy kéri a kártyát, fentről lefelé, mágnescsíkkal felfelé, jobbról
balra, csak hogy egyszerű legyen. Erre kér egy 5 számjegyű ZIP kódot. Na, ezzel
kezdődtek a bajok. Ugyanis, akármennyire is menő az én American Express
kártyám, csak a nevével van baj, ugyanis ha szigorúan vesszük, nem amerikai,
ugyanis a magyar királyi ótépé bocsájtotta ki, amivel ugye az a problematika,
hogy magyar. Ergo nem tud hozzácsatolni egy amerikai ZIP kódot, ami az itteni irányítószámnak
felel meg. Zárójel – itt városon belül is változnak az irányítószámok, akkorák
a távolságok, pl. én a 79912 környékén lakom, de ha El Paso-ban kell dolgozni,
mert nincs vízuma az embernek, akkor a 79936-os körzetbe kocsikázok át munkába.
Zárójel bezárva.
Tehát nem fogadta el a kártyámat, ha meg már ott
vagyok, hogy ezt lehet itt használni, akkor miért is ne. Kedvesen utasított a
gép, hogy fáradjak a kasszához. Onnan a géppel már nem tudtam mit kezdeni,
szóval átálltam egy másik automatához, bementem a kasszához és előadtam történetemet
az ott álló úriembernek. De akkor mondjak egy összeget, amit le szeretnék majd
tankolni. De mondom, nem tudom, hogy mennyi az annyi, mert – akkor még –
halvány lila segédfogalmam sem volt arról, hogy mekkora ennek a drágának a
tankja, meg hogy mennyi kell, hogy megint tele legyen. Pláne az egészet
gallonban számolva. Mondta, hogy jó, akkor hagyjam itt a kártyát, meg valami
igazolványt, tankoljak meg és jöjjek vissza fizetni. Na mondom, csak nem fogja
elkeverni, míg kint ügyetlenkedek a csővel, mert akkor nem leszek jó kedvemben.
Miután sikeresen kipattintottam a tanksapkát, lecsavartam a fedőt, megtankoltam
– direkt rákérdeztem Alfredo-tól, hogy mit eszik a drága – rendes olmózatlant,
ja ezt aláhúzza a Word, ólommenteset, ami itt a 86-osnak felel meg. Gallonja
kb. 3,19 és 3,45 USD között mozog, infó jelleggel egy gallon kb. 3,78 liter. Hallom, mindenki agytekervényeinek lázas kalkulálását, igen olcsóbb
a benzin, nem kicsit. De ez egy olyan államban, ami két dologról volt számomra
híres, mielőtt idejöttem, a Dallasról, mint sorozat és ennélfogva az
olajkitermelésrő, nem is csoda. Most már másról is az, de ez megint egy külön
sztori.
Visszatérve a benzinárakra, van, hogy látsz az út
két oldalán két különböző társasághoz tartozó benzinkutat és teljesen más az
ár. Na jó, nem sokkal, de a 3,19 és a 3,25 között is azért van különbség,
főleg, ha teletankolod a járgányt.
A lényeg a lényeg, hogy megtankoltam, visszamentem
a kártyáimért, és kiperkáltam a benzinrevalót jóféle magyar American
Express-szel. Ez aztán az oximoron. Mentem vissza kocsit cserélni, ekkor volt
az, hogy nincsen még készen. De a következő tankolás már könnyebben ment,
főleg, mert amikor ezt a Versa-t leadtam, Alfredo közölte velem, hogy a
kellemetlenség miatt ne törődjek a tank állapotával, akár üres tankkal is
visszahozhatom, ezért kedd este mitadisten ráérős időmben kocsikáztam kicsit. „Kocsiba
be, ablakot le, könyököt ki, kettesbe be” (Pál, 2014) stílusban. Tudom, hogy
Belga szám, de én először a Zolitól hallottam, így őt hivatkozom le J. Már csak Kowalsky meg a Vega: Aszfalt és fehér
csík c. száma hiányzott a boldogságomhoz, de legközelebbre az is meglesz J. Naplemente, hangosan szól a country a rádióból,
azért annak volt egy hangulata.
Másnap reggel persze megkaptam az új Chevy-t, de
arról döntöttem úgy, hogy nem ártana lecserélni, ha nem akarom a gatyámat is
ráfizetni a benzinre. De ugye már akkor is fogyasztottam belőle, lévén elmentem
vele dolgozni. Ott is tankolás volt, de ott a hagyományon, mondhatni oldszkúl
stílusban, kis pöcök ki, tanksapka le és bele a benzint. Itt annyira nem
kellett keresgélni J. Itt már sajnos
nem volt meg az előjogom, hogy annyit fogyasszak belőle, amennyit pici szívem
szeretne.
A legfrissebb tankolási élményem pedig a
következő, lassan megint kifogy a benzin, ami ugye törvényszerű, ha használja
az ember a kocsit, találok egy kutat, ahol 3,19 az ár, beállok – már tudom,
hogy melyik oldalra J - lényegtelen,
hogy amikor ténylegesen tankolni kell, előre kell járnom, mert rosszul mértem
fel a távolságot a tanksapka és a vezeték hossza között, de ilyen apróra nem
adunk. Előttem a sorban áll egy fazon, vesz egy karton coke zérót, a kasszás
közli vele, hogy nem akarja inkább a nagyobbat venni, az 5,50 helyett 6,49 és
valamennyivel több van benne. Itt azért megszólalt a vészcsengő, hogy jó lesz
vele vigyázni. Állok a sorban, hogy odaadjam a két kártyát – amex és az
igazolvány – az emberkének, amikor közli, hogy akkor mennyit szeretnék tölteni,
mondom, dunsztom sincs, tele, de nem tudok összeget mondani. Akkor már kicsit
keresgéltem a neten, kiderült, hogy a drága tankja, 10,8 gallonos, az alján
lötyögött valami a mérő szerint, ezért másodszorra bemondtam neki 30 dolcsit.
Megnéz, kinéz a kocsira – munkából jöttem, relatíve csiniben voltam – let’s
make it 40!. Azaz legyen inkább 40, mondom let’s make it 30, kelletlenül, de
bepötyögte a számot, lehúztam a kártyát és kész. Hiába, nem mindenkire hat a
szerintem állítása szerint Don Juan sármja… Végül 30 dolcsi lett az egészből,
amivel jól kalkulálva sikeresen teletöltöttem a tankot J.
A végére pedig néhány szerintem igencsak hasznos
jelzés az utakról, amiket otthon is el tudnék képzelni elrettentésül.
Ha építkeznek valahol, ez a roppant
ötletes tábla van kint. Angolul annyit tesz, ha szó szerint fordítjuk, hogy
hagyjál már békén minket, de találó, mert a break féket is jelent egyszerre. Meggyőző,
frappáns és értelmes J
A másik kettő pedig a „ne igyál, ha vezetsz” elvet
szeretné kicsit nyomatékosítani, szerintem sikerrel. A lenti jött velem először
szembe fényes nappal, amikor még Milad mellett ültem a taxiban. Nem mintha inni
akartam volna, ha vezetek, de ezután sem fog megfordulni a fejemben. Nemes
egyszerűséggel: Szórakozni mész ma este? Mi is. Igyál. Vezess. Menj a sittre.
Kb. így lehetne lefordítani. Ebből az utolsó 3 mondat gyakran látható más
kontextusban is, más reklámban, vagyis inkább azt mondanám, hogy társadalmi
célú hirdetésben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése